VAT od odszkodowania?
data dodania: 2016-08-20

Istotą podatku od towarów i usług jest to, że opodatkowuje on faktyczne zdarzenia ekonomiczne, a nie zdarzenia prawne. Może się więc zdarzyć tak, że w sensie prawnym nie będziemy mieli do czynienia z ważnym i skutecznym stosunkiem prawnym, ale będziemy mieli do czynienia ze zdarzeniem gospodarczym rodzącym obowiązek podatkowy w podatku VAT.
Jednym z tego rodzaju zdarzeń jest rozwiązanie umowy najmu lokalu użytkowego za zapłatą odszkodowania za to wcześniejsze rozwiązanie umowy najmu.

Gmina wykonując zadania publiczne nie jest podatnikiem VAT.
data dodania: 2016-07-15

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel i rezultat tej działalności.

Wyjątek do tez zasady tworzy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów te organy obsługujących w zakresie realizowanych przez nie zadań nałożonych odrębnymi przepisami praw, dla których zostały one powołane, z wyjątkiem tych czynności, które są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zawiadomienie o miejscu użytkowania mobilnej kasy fiskalnej.
data dodania: 2016-07-08

Na rynku dostępne są mobilne (przenośne) kasy fiskalne. Pewien problem z tymi kasami jest taki, że nie są one w sposób szczególny uregulowany w rozporządzeniu w sprawie kas fiskalnych (rozporządzenie ministra finansów z dnia 14 marca 2013r. w sprawie kas rejestrujących). Określeniem „kasa fiskalna przenośna” posługują się załączniki do rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych. Z natury przenośnej kasy fiskalnej wynika, że może ona potwierdzać sprzedaż w różnych miejscach, nie tylko we wskazanym miejscu używania.

Opodatkowanie zasiedzenia nieruchomości.
data dodania: 2016-01-15

Jak już nam się uda zasiedzieć nieruchomość i stać się jej szczęśliwymi właścicielami jesteśmy zobowiązani do rozliczenia się ze Skarbem Państwa. Przez zasiedzenie powiększa się bowiem wartość naszego majątku. Zasady rozliczenia podatku z tytułu zasiedzenia reguluje ustawa z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn. Dalej kilka uwag o rozliczeniu podatkowym nabycia nieruchomości w drodze zasiedzenia.

Podatek od umów zlecenia i umów o dzieło, a działalność gospodarcza.
data dodania: 2016-01-09

Zakwalifikowanie przychodów do odpowiednich źródeł przychodów jest jednym z warunków prawidłowego obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego, a to skutkuje skutkuje również sporami między podatnikami i organami podatkowymi. Jednym z przykładów kontrowersji w jakiś sposób kwalifikować przychody ponieważ jest pytanie czy dochody z umów zleceń i umów o dzieło zawieranych przez osobą prowadzącą działalność gospodarczą wchodzących w zakres tej prowadzonej działalności gospodarczej mogą być kwalifikowane do dochodów uzyskiwanych z działalności osobistej czy powinny być rozliczane jako dochody z działalności gospodarczej?