Małżeńska wspólność majątkowa nie zmienia zasad rozliczeń podatkowych.
data dodania: 2017-08-20

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: u.p.d.o.f.) za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 (art. 22 ust. 1 u.p.d.o.f.). Podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej jest ta osoba, która tę działalność prowadzi. Podatnik nie ma możliwości w ramach „przejęcia działalności gospodarczej” doliczyć do własnych przychodów i kosztów przychodów i kosztów osoby, która poprzednio tę działalność prowadziła. Przekonała się o tym podatniczka, która w celu obliczenia swojego podatku chciała do swoich przychodów i kosztów doliczyć przychody i koszty męża.

Darowizna pieniędzy musi być na rachunek bankowy.
data dodania: 2017-08-19

Wolne od opodatkowania podatkiem do spadków i darowizn jest m.in. otrzymanie tytułem darowizny środków pieniężnych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę (art. 4a ust. 1 pkt 2) ustawy z dnia 28.07.1983r. o podatku od spadków i darowizn). Warunkiem skorzystania z tego zwolnienia jest to aby środki pieniężne zostały przekazane na rachunek płatniczy nabywcy lub inny jego rachunek niż płatniczy w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo – kredytowej albo zostały aby zostały przekazane przekazem pocztowym.
Organy podatkowe nie dopuszczają odstępstw od powyższego wymogu i odmawiają stosowania zwolnienia od podatku do darowizn jeżeli darowane pieniądze nie zostaną przekazana na pośrednictwem rachunku.

Koszty dojazdu na lotniska, dworce autobusowe i kolejowe w podróży służbowej.
data dodania: 2017-08-09

Art. 21 ust. 1 pkt 16) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi (dalej : UPDOF), że wolne od podatku są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownik (lit. „a”) i osoby niebędącej pracownikiem (lit. „b”) do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy. Zgodnie z § 2 rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z dnia 29 stycznia 2013r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej z tytułu podróży służbowej (dalej : Rozporządzanie w sprawie należności z tytułu podróży służbowej) z tytułu podróży krajowej lub zagranicznej pracownikowi przysługuje zwrot kosztów przejazdów, dojazdów środkami komunikacji miejscowej, noclegów i innych niezbędnych udokumentowanych wydatków określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Jednym z pytań jaki zadają sobie pracodawcy jest pytanie zwrócone pracownikowi odbywającemu podróż służbową koszty dojazdu na lotnisko, na dworzec autobusowy czy kolejowy położonych w tej samej miejscowości, w której zaczyna się i kończy podróż służbowa są przychodem tego pracownika podlegającym opodatkowaniu?

Za opinią sądową nie ma 50% kosztów uzyskania przychodów.
data dodania: 2017-07-16

Twórcy osiągający przychód z autorskich praw majątkowych mają prawo do zastosowania podwyższonych ryczałtowych kosztów uzyskania przychodów w wysokości (50% od przychodów). Utworem w rozumieniu prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenie i sposobu wyrażenia.

Za taki utwór uważa się też opinie sporządzane przez biegłych sądowych na zlecenie sądu w postępowaniu cywilnym. Można twierdzić, że z chwilą przekazania sporządzonej opinii dochodzi do przeniesienia praw autorskich do tej opinii na rzecz zlecającego sądu co z kolei oznacza, że dla obliczenia podatku powinny być zastosowane 50% koszty uzyskania przychodu. Organy podatkowe ostatnio się jednak na to nie zgadzają.

Wykonie zapisu testamentowego obniża podatek przy sprzedaży nieruchomości.
data dodania: 2017-07-14

Sprzedaż nieruchomości przed upływem pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie, stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej : PDOF). Opodatkowaniu podlega też sprzedaż nieruchomości w wykonaniu zapisu testamentowego. W takim wypadku problem polega na tym, że w przypadku nabycia nieruchomości w drodze spadkobrania nie ma wydatków, które podatnik mógłby potraktować jako koszty uzyskanie przychodów i obniżyć wysokość podatku do zapłaty. Na szczęście dla podatników orzecznictwo uznaje, że przychód z tytułu zbycia nieruchomości nabytej w drodze spadkobrania podlega , której zbycie następuje w wykonaniu zapisu testamentowego podlega obniżeniu m.in. o wartość zapisu testamentowego.